برش لیزری در صنعت ساختمان

برش لیزری در ساختمان

پیشرفت تکنولوژی در دهه های اخیر در تمام صنایع و مشاغل کاملا مشهود و قابل لمس بوده و به مرور دستگاه ها و سیستم های جدید جایگزین روش های قدیمی می‌شوند. یکی از فناوری هایی که اخیرا به کمک صنایع مختلف آمده دستگاه برش لیزری است. این دستگاه قادر است انواع مواد سخت از جمله فلزات و حتی فولاد را با دقت بالا و با کمترین هزینه برش بزند و شکل های مختلفی ایجاد کند. دستگاه برش لیزری کاربرد های بسیاری در صنایع دارد که یکی از آن ها صنعت ساختمان و دکوراسیون داخلی است. در ادامه بیشتر با کارکرد برش لیزری در صنعت ساختمان آشنا خواهید شد.

دستگاه برش لیزری چیست و چگونه کار می‌کند؟

پیش از شناخت کاربرد های برش لیزری در صنعت ساختمان شاید برای شما سوال باشد که این دستگاه چیست و چگونه کار می‌کند؟ دستگاه برش لیزری یک سیستم پیشرفته بر اساس نور لیزر با طول موج های مشخص است که با تاباندن این نور بر صفحات فلزی یا دیگر مواد می‌تواند بدون تماس با سطح ماده و تنها با قدرت اشعه لیزر، به صورت دقیق و میلی متری روی صفحات با ضخامت های مختلف برش ایجاد نماید و یا روی آن ها حکاکی کند.

شما می‌توانید هر شکلی را که در نظر دارید به این دستگاه بدهید و دقیق مطابق همان را روی صفحه فلزی یا چوبی خود تحویل بگیرید. فرقی نمی‌کند که ضخامت این صفحه و استحکام آن چه قدر باشد، دستگاه های برش لیزری قادرند با تنظیم طول موج، صفحات فولادی با ضخامت بالا را نیز برش دهند.

این دستگاه به دلیل عدم تماس با سطح ماده هیچ آسیبی در هنگام برش ایجاد نمی‌کند و اشعه های آن خطری برای افراد حاضر در محیط ندارند. در واقع این دستگاه با ذوب کردن مقطعی بخشی از فلز آن را از صفحه جدا می‌کند. به این ترتیب پس از تعیین کردن طرح مورد نظر و نوع ماده و ضخامت آن، می‌توانید با خیال آسوده باقی کار را به فناوری برش لیزری بسپارید.

کاربرد های برش لیزری در صنعت ساختمان

یکی از صنایعی که امروزه استفاده فراوانی از برش لیزری دارد صنعت ساختمان است. این حوزه با انواع مواد سخت و فلزات که نیاز به شکل گرفتن و برش خوردن دارند سر و کار داشته و فناوری برش لیزری در سال های اخیر کار سازندگان ساختمان را بسیار آسان کرده است. در واقع برش لیزری در صنعت ساختمان یکی از راه های بالا بردن سرعت ساخت قطعات فلزی مورد نیاز و استفاده از آن ها در بخش های مختلف است.

برش لیزری در صنعت ساختمان می‌تواند در بخش هایی مانند دکوراسیون داخلی، نمای ساختمان، راه پله های داخلی و خارجی، درب ساختمان و غیره کاربرد داشته باشد. سازندگان برای شکل دادن و برش فلزات از انواع دستگاه های برش لیزری استفاده می‌کنند و نتیجه کار بسیار تمیز و دقیق و مقرون به صرفه خواهد بود. در ادامه با هر یک از این کاربرد ها بیشتر آشنا خواهید شد.

برش لیزری در دکوراسیون داخلی

برش لیزری در دکوراسیون داخلی یکی از مهم‌‌ترین کاربرد های برش لیزری در صنعت ساختمان است که روز به روز گسترش بیشتری دارد. در بخش دکوراسیون داخلی می‌توان از برش لیزری برای شکل دادن یا حکاکی روی انواع قطعات فلزی و چوبی جهت ساخت انواع پارتیشن و پاراوان استفاده کرد. 

پارتیشین ها یکی از بهترین گزینه ها برای جداسازی فضا های داخلی واحد ها هستند و با ایجاد طرح هایی بر روی آن ها می‌توان بر زیبایی دکوراسیون داخلی افزود. برش لیزری در دکوراسیون داخلی علاوه بر پارتیشن می‌تواند در ساخت و طراحی انواع درب های داخلی و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد داشته باشد.

برش لیزری در نمای ساختمان

از دیگر کاربرد های این سیستم، برش لیزری در نمای ساختمان است. حتما تا کنون این نما های زیبا و مدرن را در سطح شهر مشاهده کرده‌اید. نما های فلزی با طرح ها و برش های زیبا ساختمان شما را مدرن و شیک جلوه می‌دهند و می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی برای ورودی ساختمان یا بخش های دیگر باشند. 

برش لیزری در نمای ساختمان کاملا دقیق و سریع عمل می‌کند و هر طرحی با هر ابعادی که مد نظر شما باشد را به آسانی روی صفحات فلزی پیاده سازی می‌نماید. شما می‌توانید انواع طرح های پیچیده با جزئیات فراوان را برای نمای فلزی ساختمان و یا تابلوی ورودی در نظر بگیرید و با خیال آسوده آن را به یک دستگاه برش لیزری بسپارید.

برش لیزری در راه پله های داخلی و خارجی ساختمان

برش لیزری در راه پله های داخلی و خارجی ساختمان کاربرد مهم دیگر این دستگاه در صنعت ساختمان است. راه پله ها چه در داخل ساختمان و چه در فضای بیرونی باشند برای امنیت و راحتی کاربران نیاز به نرده و جانپناه دارند. این بخش ها معمولا از جنس فلز های مختلف ساخته می‌شوند و با ایجاد طرح ها و برش هایی بر روی این فلزات به کمک دستگاه برش لیزری می‌توان حتی بخش پلکان ساختمان را نیز زیباتر کرد.

برش لیزری درب ساختمان

تقریبا پرکاربردترین مورد استفاده از برش لیزری در صنعت ساختمان، طراحی و ساخت انواع درب های ورودی است. درب های ساختمان که بخشی از نما نیز به شمار می‌آیند می‌توانند جنس های مختلفی از جمله فلزی یا چوبی داشته باشند. برش لیزری درب ساختمان به سازندگان کمک می‌کند تا طرح های جذاب و زیبا را روی این درب ها پیاده کنند و فلز را به شکل مورد نظر برش بزنند.

علاوه بر درب ورودی، درب پارکینگ نیز می‌تواند دقیقا مشابه با درب اصلی طراحی و به وسیله سیستم برش لیزری درب ساختمان، برش داده شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان ایده های بسیار خلاقانه و جدید برای طراحی درب ارائه کرد و به آسانی این طرح ها را روی ابعاد مختلف درب اجرا نمود. 

نتیجه گیری

برش لیزری در صنعت ساختمان کاربرد های فراوانی دارد که بخشی از آن ها مورد بررسی قرار گرفت. با این حال کاربرد های این دستگاه به این موارد محدود نمی‌شود و به طور کلی هر جایی نیاز به برش صفحات فلزی و غیره به صورت دقیق و با ظرافت باشد، بهترین گزینه دستگاه برش لیزری خواهد بود. 

این سیستم می‌تواند در ابعاد وسیع فلزات را برش بزند و این کار را با صرف هزینه و زمان کم انجام دهد. همچنین این دستگاه بی خطر است و در حین برش دادن می‌توانید آن را متوقف کنید یا تنظیماتش را تغییر دهید. هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه برش لیزری پایین است و برای برش دادن انواع فلزات جهت ساخت درب ساختمان، نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی، راه پله ها و غیره می‌توانید به آن اعتماد کنید.

سوالات متداول

1-آیا کار با دستگاه برش لیزری در صنعت ساختمان دشوار است؟

خیر، کار با دستگاه برش لیزری تنها با آموزش یک تکنسین قابل انجام است و چندان دشوار نمی‌باشد. این دستگاه تنها با دریافت اطلاعات لازم کار را به صورت دقیق آغاز می‌کند و به پایان می‌رساند و فلزات برش خورده را بدون هیچ آسیبی به شما تحویل می‌دهد. تنها نکته مهم این است که بتوانید تنظیمات دستگاه را بر اساس نوع ماده و ضخامت آن به درستی تعیین کنید و با مشکلاتی که ممکن است در حین کار به وجود آید آشنا باشید.

2-آیا استفاده از برش لیزری در صنعت ساختمان هزینه بالایی دارد؟

با توجه به سرعت و کارایی دستگاه برش لیزری هزینه آن کاملا مقرون به صرفه است و ارزشش را دارد. در واقع شما با استفاده از این سیستم می‌توانید قطعات فلزی خود را بدون آسیب دیدن و با دقت و ظرافت برش دهید و هزینه های اضافی بابت خراب شدن طرح در هنگام برش و نیاز به تهیه مجدد ماده نخواهید داشت. همچنین با استفاده از یک دستگاه برش لیزری می‌توانید طیف گسترده‌ای از مواد سخت را برش دهید و نیازی به هزینه مجدد برای برش زدن جداگانه هر ماده ندارید.

3-آیا دستگاه برش لیزری خطرناک است؟

خیر، پرتو های لیزر در این دستگاه تنها با سطح ماده‌ای که روی صفحه قرار داده شده است برخورد می‌کنند و در صورتی که افراد در هنگام برش زدن به صفحه نزدیک نشوند خطری برای محیط اطراف نخواهد داشت. همچنین می‌توانید در هنگام کار تابش پرتو را متوقف کنید و تنظیمات را تغییر دهید.